Autorė: Alma Užusienė, 2021.08.31
Pirmasis klausimas, iškylantis nusprendusiems pradėti prekybą internetu, – kaip sukurti elektroninę parduotuvę? Su šiuo iššūkiu susiduria tiek fizinės prekybos vietas turintys verslininkai, nusprendę perkelti prekybą į skaitmeninę erdvę, tiek ir nieko bendra iki šiol su prekyba internetu neturėję įmonės ar asmenys, sumanę išbandyti šią perspektyvią verslo sritį. Elektroninės parduotuvės kūrimas – tai kūrybinis ir techninis procesas, prilyginamas pastato statybai ir vidaus apdailos darbams. Visi elementai turi kuo geriau tarnauti žmogui – e. parduotuvės lankytojui.
Sukurti elektroninę parduotuvę nėra sunku
Elektroninė parduotuvė – tai jūsų produktų namai. Tai vieta, kurioje eksponuosite norimas parduoti prekes, tad natūralu, kad lygiai taip pat kaip ir fizinės parduotuvės patalpos, elektroninė parduotuvė turi būti vizualiai patraukli ir, svarbiausia, patogi vartotojui. Jis turi turėti galimybę greitai ir patogiai apžiūrėti siūlomą prekių asortimentą bei, paspaudęs kelis mygtukus, įsigyti norimą prekę. Naršymas jūsų elektroninėje parduotuvėje pirkėjui turėtų būti malonus, o ne varginantis. Todėl prieš kuriant elektroninę parduotuvę reikėtų iš anksto pasirūpinti jos funkcionalumu ir skirti pakankamai dėmesio esminėms e. parduotuvės sudedamosioms dalims. Sukurti elektroninę parduotuvę nėra sunku, tačiau darniam procesui reikia specifinių žinių.
Sudėtinės elektroninės parduotuvės dalys
Pagrindiniai elementai, be kurių negali egzistuoti jokia elektroninė parduotuvė, yra jos pavadinimas, vizualioji dalis, turinio valdymo sistema ir pats turinys: prekės, jų aprašymai bei informaciniai tekstai. Pirkinių krepšelį ar vežimėlį skaitmeninėje erdvėje keičia virtualus mygtukas „Dėti į krepšelį“, o fizinių parduotuvių kasą, kurioje atsiskaitoma už prekes, – su elektroniniu pirkinių krepšeliu susisieti internetinio atsiskaitymo būdai, vadinami įmokų surinkimu.
Elektroninės parduotuvės pavadinimas ir logotipas
Egzistuoja posakis, kad geras pavadinimas – tai pusė darbo. Ir tai yra tiesa. Naujai įkurtas verslas daugeliui asocijuojasi su kūdikio gimimu, tad kuriamą e. parduotuvę kaip ir naujagimį reikia kažkaip pavadinti. Prieš gerą dešimtmetį verslininkai stengėsi kuriamos e. parduotuvės pavadinime naudoti pagrindinę reikšminę frazę, kuri tiksliausiai atspindi įmonės veiklą arba prekių asortimentą. Reikšminio žodžio naudojimas pavadinime lemdavo ir aukštesnes pozicijas paieškos sistemose. Laikui bėgant ši tendencija kito ir dabar verslininkai dažniausiai renkasi pavadinimą, kuris atspindėtų stiprų prekinį ženklą. Renkantis neutralų pavadinimą, yra galimybė neribotai plėsti asortimento ribas, e. parduotuvėje testuoti skirtingus prekių segmentus ir prekių grupes. Pagrindinis reikalavimas yra toks, kad pavadinimas būtų skambus, lengvai įsimenamas, neturėtų neigiamos reikšmės šalyse, kuriose planuojama prekiauti ir, svarbiausia, kad būtų laisvas tokio pavadinimo domenas (internetinės svetainės adresas, prasidedantis raidėmis www).
Logotipas – tai verslo pavadinimo vizualus atvaizdas. Tai grafinis paveikslėlis, matomas kiekvieno e. parduotuvės puslapio viršuje; jis lankytojui padeda lengvai identifikuoti, kurioje parduotuvėje jis dabar lankosi. Detaliai apgalvotas ir išpildytas logotipas yra puiki priemonė perteikti klientams verslo vertybes, išskirtinumą, misiją, estetinį skonį ir tapti gerai įsimenamu.
E. parduotuvės domenas
Domenas – tai unikalus internetinės svetainės adresas (pvz. domenas.lt), kurį suvedę kompiuterio, telefono ar mobiliojo įrenginio ekrane, potencialūs pirkėjai pasieks jūsų e. parduotuvę. Domenas dažniausiai yra toks pat kaip ir verslo pavadinimas, tačiau būna ir išimčių, pvz., pavadinimą sudaro keli žodžiai, o domenu pasirenkamas šių žodžių trumpinys. Domenai turi tarptautines galūnes, pvz., .com, .eu, ir lokalias galūnes, atspindinčias tam tikrą šalį. Prekiaujantiems Lietuvos rinkoje geriausia rinktis domeną su lokalia .lt galūne. Jei prekiaujama skirtingose šalyse ir e. parduotuvė yra daugiakalbė, į skirtingas e. parduotuvės versijas gali vesti keli domenai su skirtingomis galūnėmis. Domenus galima užregistruoti specializuotose domenų registracijos paslaugą teikiančiose lietuviškose ir užsienio svetainėse. Ten pat galima įsigyti ir svetainės įkėlimo paslaugą (angl. hosting) bei SSL saugos sertifikatą. Domeno su .lt galūne registracijai taikomas apie 10 eurų metinis mokestis, o domenai su kitų šalių galūnėmis gali kainuoti kelis kartus brangiau.
Elektroninės parduotuvės dizainas
Elektroninės parduotuvės dizainas yra tas drabužis iš plačiai paplitusio posakio, pagal kurį verslą sutinka potencialūs pirkėjai. Tačiau išlydi pagal patogumą, todėl itin svarbu, kad e. parduotuvės grafinis pateikimas būtų ne tik vizualiai patrauklus, bet ir patogus naršyti bei atsiskaityti už prekes. Pirkėjo apsipirkimo patirtis yra vadinama vartotojo sąsaja, kuriai deramą dėmesį skiria vis daugiau verslininkų, prekiaujančių ar planuojančių prekiauti online.
Elektroninės parduotuvės dizainas gali būti unikalus, kai grafikos dizaineris projektuoja ir įgyvendina vizualius sprendimus pagal individualius užsakovo pageidavimus. Taip pat gali būti pasirenkamas šabloninis variantas, kuris yra gerokai pigesnis, nes tas pat dizainas yra naudojamas skirtingose e. parduotuvėse.
E. parduotuvės turinio valdymo sistema
Kad ir koks būtų gražus ir modernus e. parduotuvės grafinis dizainas, iš vizualaus statinio paveikslėlio jis turi virsti patogia ir funkcionalia apsipirkimo platforma. Tam reikia turinio valdymo sistemos, sutrumpintai vadinamos TVS, kuri verslininkams padėtų patogiai valdyti ir administruoti turimą e. parduotuvę. Turinio valdymo sistema suteikia galimybę greitai ir lengvai valdyti elektroninės parduotuvės turinį: kurti prekių kategorijas, įkelti parduodamų produktų nuotraukas ir aprašymus, suvesti informaciją apie prekių kiekius ir likučius, administruoti pirkėjų užsakymus bei logistiką.
Patartina rinktis atvirojo kodo turinio valdymo sistemas, kurios yra populiarios visame pasaulyje. Jos turi daug vartotojų ir bendruomenės narių, kurie bendromis pastangomis TVS nuolat tobulina, tad jos tampa vis patogesnės, funkcionalesnės ir prieinamesnės vartotojams.
Elektroninės parduotuvės turinys
Svarbiausias e. parduotuvės turinio elementas yra joje siūlomi produktai, todėl labai svarbu prekių asortimentą tinkamai pateikti. Būtina sukurti kuo tikslesnes produktų kategorijas, subkategorijas, prekių pavadinimus, publikuoti kokybiškas nuotraukas, vaizdo ir tekstinius aprašymus. Taip pat svarbu pateikti kokybišką informaciją apie verslą, tad privaloma sukurti skiltis „Apie mus“ ir „Kontaktai“, pirkimo taisykles ir elektroninę pirkimo-–pardavimo sutartį.
Tiems, kurie nori skelbti ekspertines žinias, naujienas ar akcijas, verta e. parduotuvėje įsidiegti blogą, kuriame bus dedami įvairūs straipsniai. Taip pat būtinos prekių gražinimo ir privatumo politikos skiltys.
Įmokų surinkimas elektroninėje parduotuvėje
Elektroninė parduotuvė nuo reprezentacinės svetainės skiriasi tuo, kad joje eksponuojamas prekes galima ne tik apžiūrėti, bet ir įsigyti, atsiskaitant už jas virtualiais lėšų pervedimo būdais. Dažniausiai e. parduotuvių savininkai naudojasi įmokų surinkimo tarpininkų paslaugomis, nes šis sprendimas yra patogiausias tiek verslui, tiek ir pirkėjams. Jis leidžia per kelias sekundes priimti mokėjimus įvairiose šalyse skirtingomis valiutomis. Pirkėjai gali atsiskaityti mokėjimo kortelėmis, per e. bankininkystę ir kitais populiariais atsiskaitymo būdais, kurių nuolat daugėja. Įmokų surinkimo paslauga yra mokama. Tarpininkas gauna kelis procentus siekiančius komisinius nuo kiekvieno sandorio, tačiau paslaugos teikiamas patogumas pateisina šiuos kaštus.
E. parduotuvės logistika
Nuostabu, kai yra sukuriama vizualiai patraukli ir techniškai funkcionali elektroninė parduotuvė, kurioje siūlomas kruopščiai atrinktas kokybiškų prekių asortimentas. Tačiau, nepaisant įdėto darbo ir investuotų lėšų į e. parduotuvės kūrimą, jei kurjeris nepristatys prekių pirkėjui, – sandoris neįvyks. Todėl ypač svarbu pasirinkti patikimus logistikos partnerius, kurie laiku, kokybiškai ir patikimai pristatytų prekes elektroninės parduotuvės pirkėjams.