Autorė: Alma Užusienė, 2021.09.06
Dažnai įmonei ar fiziniam asmeniui nusprendus verslauti skaitmeninėje erdvėje iškyla pagrindinis ramybės neduodantis klausimas – kuo prekiauti internetu? Taip nutinka, kadangi pirmiausia kyla prekybos internete idėja, o tada svarstoma, kuo būtų galima prekiauti. Laimingi tie verslai, kurie gamina, importuoja ar eksportuoja puikius produktus, tačiau kitiems verslininkams tenka gerokai pasukti galvą, kad tokius produktus atrastų. Verslininkai puikiai suvokia e. prekybos naudą, yra pasiryžę skirti visas jėgas tam, kad patenkintų pirkėjų poreikius, telieka sugalvoti, kokių produktų galėtų jiems pasiūlyti. Ne veltui sakoma, kad tikras menas yra suformuoti puikų likvidžių prekių asortimentą.
Taigi, kuo prekiauti internetu?
Nuo ko atsispirti formuojant e. parduotuvės asortimentą? Kuo remiantis rinktis prekių segmentą, kaip žinoti, ar jos bus paklausios? Ar pasikliauti rinkos tyrimais, ar asmenine nuojauta? Vieną po kito kylančius klausimus būtų galima ilgai vardyti. Internete prekiauti galima praktiškai bet kuo, tačiau pradinėje verslo stadijoje ne kiekvienas yra finansiškai pajėgus turėti itin platų prekių asortimentą. Tad vėliau ar anksčiau tenka priimti sprendimą apsistoti ties tam tikru prekių segmentu. Štai keletas aspektų, kurie suvaidina lemiamą vaidmenį ir paveikia prekybininkų sprendimą renkantis produktus, kuriais bus prekiaujama e. parduotuvėje ar prekybos platformose.
Plataus vartojimo prekės
Kai kurie prekybininkai, formuodami prekių asortimentą, taikosi tik į plataus vartojimo prekes, kurių reikia beveik kiekvienam vartotojui. Tai gali būti maisto produktai, farmacijos prekės, tekstilės gaminiai, avalynė ir pan. Jiems svarbu, kad jų potencialiu klientu galėtų tapti bet kuris rinkos, kurioje ruošiamasi prekiauti, dalyvis, nepriklausomai nuo lyties, amžiaus ir pajamų lygio.
Nuolatinio vartojimo prekės
Šis prekių segmentas gali apimti tiek plataus vartojimo, tiek ir nišines prekių grupes. Pagrindinis parametras čia yra reguliarumas, kuris leidžia suformuoti lojalių pirkėjų auditoriją. Nuolatinis vartojimas reiškia, kad prekė yra vartojama nuolat, o ne kartą per kelerius metus. Prekės atsargoms pasibaigus yra tikimybė, kad klientas sugrįš į e. parduotuvę ir vėl ją įsigis arba, pasitelkus remarketingą, bus galima jį paraginti tai padaryti. Nuolatinio vartojimo prekėms priskiriamos tokios prekių grupės kaip kosmetikos ir dekoratyvinės kosmetikos gaminiai, buitinė chemija, maisto papildai, maisto produktai, higienos prekės ir pan.
Prekių dydis
Dar kitiems verslininkams renkantis, kuo prekiauti internetu, lemiamą vaidmenį galvojant apie asortimentą suvaidina prekių dydis. Daugelio smulkaus ir vidutinio verslų atstovų investicinės lėšos internetinio verslo kūrimo pradžioje yra ribotos, tad jie negali sau leisti nuomotis sandėliavimo patalpų, kurių plotas didelis. Todėl vietoj prekybos, pavyzdžiui, baldais, jie renkasi prekybą juvelyriniais dirbiniais ar kitomis smulkiomis prekėmis. Tokios pat reikšmės gali turėti ir prekės svoris. Daug prekybininkų vengia ne tik didelių gabaritų, bet sunkiasvorių prekių dėl stipriai išaugančių logistikos kaštų ir kitų transportavimo metu atsirandančių logistikos problemų.
Asmeniniai poreikiai
Daug elektroninių parduotuvių savininkų prisipažįsta, kad idėja prekiauti internetu kilo iš nepatenkintų asmeninių poreikių. Ieškodami produktų internete asmeniniais tikslais, pavyzdžiui, originalių interjero detalių, kokybiškų baldų, drabužėlių kūdikiams ar didelių dydžių drabužių, jie susidūrė su menka pasiūla, kuri netenkino jų kaip vartotojų poreikių. Todėl, įžvelgę galimybių, nutarė imtis e. prekybos verslo patys ir pateikti rinkai kokybiškus produktus, su kurių stoka susidūrė asmeniškai. Taip visai netyčia yra atliekamas rinkos tyrimas ir aptinkama asmenine vartotojo patirtimi paremta verslo niša ir pelningos produktų grupės.
Vertės kūrėjai
Tam tikras procentas esamų ar būsimų prekybininkų į e. prekybos verslą žvelgia plačiau nei vien tik į kaip galimybę uždirbti pinigų. Tokie žmonės siekia savirealizacijos ir renkasi prekiauti išskirtinai tik tais produktais, kurie dera su jų vertybių sistema. Tai reiškia, kad vegetaras niekada nesiims prekiauti mėsos produktais, unikalių papuošalų kūrėjas – kiniškais niekučiais ir pan. Šie verslininkai ryžtasi prekiauti produktais, kuriais patys tiki ir kurie jiems yra vertingi. Prekiauti internetu kuriant vertę vartotojui dažniausiai imasi dizaineriai, papuošalų kūrėjai, rankdarbių meistrai, amatininkai, prekiaujantys ekologiškomis priemonėmis ir maisto produktais, taip pat verslininkai, skleidžiantys tvarumo idėjas. Formuojant prekių asortimentą, pagrindinis žvilgsnis krypsta ne į produkto pelningumą, bet į produkto sukuriamą vertę vartotojui.
Didelė pelno marža
Kai kurie prekybininkai tiesmukai teigia: „Mums nesvarbu, kuo prekiauti, svarbu, kad produktas būtų kuo pelningesnis“. Šis požiūris kardinaliai skiriasi nuo vertės kūrėjų požiūrio, nes šie dažnai prekiauja tarsi „iš idėjos“, nekreipdami padidinto dėmesio į produkto pelningumą. Formuodami prekių asortimentą, verslininkai, siekiantys didelio pelno, nesivadovauja vertybinėmis ir moralinėmis nuostatomis, jų prioritetas yra pelno maksimizavimas. Itin pelningų produktų grupių gali būti ieškoma geografiškai, kai vienoje šalyje pagamintos prekės realizuojamos kitoje su rekordiniu antkainiu. Taip pat jie mielai imasi prekiauti tomis prekių grupėmis, kurių kiti prekybininkai vengia dėl sudėtingo transportavimo, sandėliavimo ar didelio atliekamų grąžinimų procento.
Vis dar sunku apsispręsti kuo prekiauti internetu? Sudalyvaukite nuotoliniame asortimento formavimo seminare.
Bendraukime soc. tinkle Facebook.